Pianist speelt alsof het dak ervan afgaat’
|
Eugène Besançon
Noordhollands Dagblad, Dagblad voor West-Friesland, maandag 20 november 2023
’World of color’ door Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia.
Bijgewoond op zondagmiddag in de Oosterkerk van Hoorn.
Hoorn :
Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia zoekt naar diversiteit, een mooi streven.
Amerika en haar verschillende bevolkingsgroepen was het uitgangspunt van het concert dat
Sinfonia onder de noemer ’World of color’ bracht. Als spil op het programma stond de
welbekende ’Rhapsody in blue’ van Gershwin. Daarnaast klonk zelden gehoorde muziek van twee
zwarte componisten.
De Engelse componist Samuel Coleridge Taylor heeft de grootste faam, vooral door zijn drie
Hiawathacantates, gebaseerd op een lang gedicht van Longfellow over de inheemse Amerikaanse
leider met die naam. Zondag klonk de ouverture daartoe, een meeslepend werk in
laat-romantische traditie. Het was vooral meeslepend door de met veel schwung aangestuurde
leiding van dirigent Coen Stuit en een orkest dat zich vol overgave liet meevoeren. Meteen was
duidelijk dat we met Sinfonia getuige waren van een amateurorkest van hoog niveau.
Uitverkocht
Het concert was volledig uitverkocht. Dat de jonge toppianist Ramon van Engelenhoven als gast
op het programma stond, zal daar zeker debet aan zijn geweest. Vraag was of het orkest aan
zijn spel gewaagd zou zijn, maar het bewees zich voortreffelijk. Zoals een bezoeker opmerkte,
speelde de pianist alsof het dak ervan afgaat, maar dat kon men ook van het orkest zeggen.
Natuurlijk is het altijd spannend om te horen hoe de klarinettist de openingsmaten van
’Rhapsody in blue’ ervan afbrengt. Deze slaagde er met mooie uithalen goed in. Complimenten
kan men zonder meer ook geven aan de overige hout- en koperblazers. Vooral de laatsten samen
met het slagwerk zorgden voor stuwende accenten. Dat het orkest de pianopartij meermaals
overstemde, kan vergeven worden. De akoestiek van de Oosterkerk speelde daar ook een rol bij.
Op het donderend geweld van de ’Rhapsody in blue’ volgde een al even donderende ovatie van het
publiek. Mooi hoe de pianist het geheel tot rust bracht in een verstilde uitvoering van Ravels
’Pavane pour une infante défunte’.
Enigszins vergelijkbaar in stijl met de jazzy rapsodie is de eerste symfonie met de ondertitel
'Afro-American' van William Grant Still, misschien wel de grootste verrassing van het concert.
De symfonie is veelal gebaseerd op gospel- en bluesmotieven. Men hoort muziek die soms doet
denken aan songs als ’It don’t mean a thing (if it ain’t got that swing)’, maar de componist
vervat de motieven in een breed gelaagde partituur met vaak verrassende wendingen en een rijk
kleurenpalet. Soms is het echt swingend, maar het kent evengoed vaak breed uitgesponnen delen
waarin vooral de strijkers een belangrijke rol spelen. De strijkers van Sinfonia zijn eraan
gewaagd. Mooi dat Sinfonia componist William Grant onder de aandacht brengt. Het smaakt naar meer.
|
Strakke leiding bij ’Moedertje Rusland’
|
Regina Arbouw Noordhollands Dagblad, Dagblad voor West-Friesland, maandag 9 maart 2020
’Moedertje Rusland’ door Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia.
Bijgewoond op zondagmiddag in de Oosterkerk van Hoorn.
Hoorn : Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia speelde in dit concert werk van vier Russische
componisten, die zich allen met hun vaderland verbonden voelden maar dit in hun muziek heel
verschillend lieten horen. Als eerste klonk de ’Symfonie nr. 2 in b deel I’ van Aleksandr
Borodin, die inspiratie vond in de volksmuziek van zijn vaderland.
Het was een mooie kennismaking met het orkest, dat zichzelf niet alleen goed presenteerde
maar ook de concentratie behield. De jonge vioolsoliste Michelle Kumara schitterde met het
orkest in het ’Vioolconcert in C opus 48’ van Dmitri Kabalevski, een componist die zijn
klanken afstemde op de ideologie van de Sovjetunie.
Het stuk werd geschreven ter lering van de Russische jeugd, maar bleek ook boeiend genoeg
voor een volwassen uitvoering. Die kreeg het vooral van het orkest, dat zich door het
dwingende ritme van het eerste deel niet liet intimideren. Vooral in het tweede deel –
andante cantabile – was er veel om van te genieten, zowel van het orkest als van de
soliste. Het derde deel was veeleisend, het vroeg concentratie en doelgerichtheid.
Dirigent Coen Stuit wist door strakke leiding en uitstekende timing het spel van Michelle
Kumara en Sinfonia prachtig te combineren. Het ovationele applaus hierna - voor violiste en
orkest - was volkomen verdiend. Het derde deel van de ’Suite nr. 1’ van Pjotr Iljitsch
Tsjaikovsky opende met een paar bekende, romantisch gespeelde strofen. Het steeds
terugkerende thema was een goede leidraad voor het uiterst geconcentreerde orkest. Slechts
een paar wankele klanken, maar heel eventjes. Voor de componist Anatoli Ljadov waren
sprookjes en volksmuziek de verbinding met zijn land. Sinfonia speelde zijn ’Acht Russische
Volksliederen opus 58’ uit 1906. Totaal verschillende muzikale miniatuurtjes, waarin
verschillende instrumentgroepen schitterden. Het Hoorns Byzantijns Mannenkoor zong
religieuze muziek, waarin alvast werd vooruit gezien naar Goede Vrijdag en Pasen. Na de
pauze waren de mannen en dirigent Sarolea helemaal op kleur in drie volksliederen.
Moedertje Rusland was goed voor een middag met mooie muziek, patriottische zang en een heel
enthousiast publiek.
|
Sinfonia op zijn best met feest in Spaanse sferen
|
Regina Arbouw Noordhollands Dagblad, Dagblad voor West-Friesland, maandag 28 januari 2019
Muziek
’Fiesta’ door Sinfonia.
Bijgewoond op zondagmiddag in de Oosterkerk van Hoorn.
HOORNFiësta! Sinfonia wordt dit jaar negentig en viert dat met een muzikaal feest in Spaanse sferen.
Het programma was veelzijdig, die variatie werd in het eerste deel van de middag versterkt door het
optreden van violist Edgar Pujol. Die speelde tweemaal een schitterende solo, als eerste in het
’Andante’ uit de ’Symphonie Espagnole’ van Lalo. De ’Zigeunerweisen’ van De Sarasate daarna bleek
muziek bij uitstek om de viool te laten zingen. Sinfonia had zich in de opening al bewezen in een
krachtig gespeeld ’Capriccio Brillante’ van Glinka. Goede koperblazers, uitstekend slagwerk en
eerste violen. En natuurlijk dirigent Coen Stuit.
Na de pauze genoot de stampvolle Oosterkerk van de
balletmuziek bij ’El sombrero de los Picos, suite nr.2.’ Weer dat veelzijdige slagwerk, maar ook
goed presterende houtblazers hier. Voor ’Pavane opus 50’ van Fauré trad het kamerkoor ’Spiro Musica’
aan voor een vocale versie van dit meesterwerk. Het werd in een relaxt, maar beslist tempo
uitgevoerd, een mooie fasering. De middag kreeg met de ’Carmen suite nr. 1’ van Bizet een levendige
afsluiting. Zes heel verschillende delen, heel verschillende instrumentaties kwamen bijeen in een
hartverwarmende uitvoering.
Het orkest op zijn best.
|
Sinfonía speelt dynamisch en energiek tegelijk
|
Regina Arbouw Noordhollands Dagblad, Dagblad voor West-Friesland, maandag 20 november 2017
Muziek Italiaanse opera door Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia.
Bijgewoond op zondagmiddag in de Oosterkerk te Hoorn.
Onder de veelzeggende titel 'La Scala' presenteerde Sinfonia een aantal hoogtepunten uit het Italiaanse
operarepertoire.
Het orkest heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt, maar geput uit opera's uit
de achttiende en negentiende eeuw. Muziek die elke liefhebber onmiddellijk herkent en bijna onvoorwaardelijk omarmt. Twee
delen uit Norma vormden de eerste kennismaking met het orkest onder leiding van Coen Stuit en de sopraan Selma Harkink.
In de 'Ouverture' werd de toon gezet door een krachtig spelend slagwerk, sterke strijkers en een romantisch gespeeld
tussendeel. Hier musiceerde een kloek orkest, dat ook in de voortgang van de middag de muziek alle eer aandeed. Zoals In
de 'Ouverture' tot de opera 'Nabucco' van Guiseppe Verdi. Het hele orkest verraste hierin met mooie dynamische bewegingen
en een energieke blazersgroep. De Preludio Sinfónico SC 32' van Puccini wordt in de regio niet zo vaak gehoord, wel fijn
dus dat Sinfonia dit betrekkelijke jeugdwerk op het programma zette. De uitvoering ervan ging wat moeizaam van start,
waardoor het thema aanvankelijk wat onhelder bleef. Geleidelijk vonden de verschillende orkestgroepen elkaar beter,
waardoor de vervolgdelen meer samenhang kregen. De sopraan Selma Harkink zong een aantal zeer verschillende aria's, echte
publiekslievelingen. In 'Casta Diva' uit Norma van Bellini bracht ze haar publiek behalve uitstekend podiumgedrag, ook
een mooie, emotionele Norma. Selma Harkinkschakelt gemakkelijk in haar volume en heeft een werk met een ruime hoogte. Dat
maakte haar stem ook geschikt voor dit belcantorepertoire, waarin stemmingen worden uitgedrukt door de intonatie,
uitdrukking en volume van de solist. Emoties waren er genoeg in de aria's, op het tonaal werden ze goed vertaald door de
sopraan. De bijval was passend en rumoerig, gaf een ongedwongen sfeer. Sinfonia speelde een groot deel van de
middag de rol van begeleidingsorkest, soms gepast bescheiden, soms wat enthousiaster. Soms viel het geluid van de sopraan
wat stil door de kracht van de strijkersgroepen, nooit lang, nooit hinderlijk. De middag werd afgesloten met de
'Ouverture' tot de 'Barbier van Sevilla'. Gloedvol spel, energiek en zelfverzekerd. Dat wist het publiek ook te waarderen.
|
Beethoven op z'n best bij Sinfonia
|
Faralda Houthuijsen Noordhollands Dagblad, Dagblad voor West-Friesland, donderdag 11 mei 2017
Muziek Voorjaarsconcert Sinfonia, zondag
21 mei 15:00 uur in de Oosterkerk te Hoorn.
 Maarten den Hengst
repeteert mee met Sinfonia (foto: Faralda Houthuijsen)
Er was een programma met een prachtig pianoconcert. Er was een jonge, talentvolle pianist. Er waren veel
repetities achter de rug en de uitvoering stond voor de deur. Toen zegde de pianist af. Er heerste even
paniek bij het bestuur van Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia toen de mededeling kwam dat de solopianist niet
kon meedoen aan het concert. Gelukkig wist dirigent Coen Stuit binnen een dag een vervanger te regelen.
"Coen belde mij in een ontzettend drukke periode, dus ik moest er even over nadenken", zegt pianist
Maarten den Hengst. "Ik bedacht dat er twee redenen waren om het wel te doen: ten eerste omdat het
Coen is én omdat het om één van mijn absolute lievelingsconcerten gaat." "Maarten en ik zijn oude
studiegenootjes", legt Stuit uit. "Voor mij is het extra bijzonder, omdat mijn eerste openbare concert met
hem was. We traden op als duo: hij op piano, ik op klarinet." Het stuk waar het nu om draait, is het derde
pianoconcert van Beethoven. "Dit is samen met het vierde pianoconcert Beethoven op zijn best", vindt Den
Hengst. "Ik vind het heerlijk dat ik dit mag doen." Gelukkig was de datum van het concert nog vrij in de
agenda van de pianist, die als solist en in kamermuziekverband optreedt in binnen- en buitenland. Ook
organiseerde hij vijf jaar een concertserie in Amsterdam, maar dat loopt nu op zijn eind. "Ik vind het tijd
voor nieuwe wegen. Eén is dat ik me ga storten op het pianoduo dat ik met mijn vrouw heb: Amacord."
Revolutie Naast het pianoconcert staat onder andere een ouverture van Gluck op het
concertprogramma van Sinfonia. "Die is totaal onbekend, maar betekende wel een revolutie in de
muziekhistorie", stelt Stuit. "Zonder Gluck zou er geen Beethoven of Mozart zijn geweest." Stuit zelf
veroorzaakte een kleine revolutie bij Sinfonia. Sinds zijn komst drie jaar geleden kreeg het orkest een
aardige impuls. "Het publiek vindt dat we beter zijn gaan spelen", weet penningmeester Florien Groenewegen.
"We zijn gegroeid en flink verjongd", vult voorzitster Kitty Broers aan. "Maar meer leden zijn altijd
welkom, vooral strijkers." Het bestuur schrijft de groei mede toe aan een nieuwe programmering. "Ik
probeer zoveel mogelijk input van de leden te krijgen", beargumenteert Stuit. "Over het algemeen zet ik
bekende en totaal onbekende stukken naast elkaar. Ook probeer ik in de programma's onderling veel af te
wisselen, zodat de leden alles meekrijgen."
|
Concert van rijke, muzikale verhalen
|
Faraida Houthuijsen Noordhollands Dagblad, Dagblad voor West-Friesland, maandag 22 mei 2017
Muziek Voorjaarsconcert Verenigd Hoorns Orkest Sinfonia. Bijgewoond op zondagmiddag in de
Oosterkerk te Hoorn.
Sinfonia pakt haar voorjaarsconcert deze keer groots aan. Slechts drie werken staan op het
programma, maar dat zijn dan ook lijvige stukken.
Het eerste is de ouverture van 'Alceste' van Christoph Willibald Gluck. Hoewel die componist een
tijdgenoot van Bach en andere barokmuziekschrijvers was, maakte hij muziek die veel meer uitging van
de tekst en empatischer was. Dat laat Sinfonia, onder directie van Coen Stuit, duidelijk horen met
vooral veel spannende, duistere klanken en mooi opgebouwde lijnen.
Het hoogtepunt van het
concert is de uitvoering van het derde pianoconcert van Beethoven. Het orkest kent daarin zijn
plaats. Het pakt uit als het alleen speelt, maar geeft alle ruimte aan gastsolist Maarten den
Hengst. Die legt zijn ziel en zaligheid in het spel en kruipt daarbij regelmatig bijna in zijn
instrument - het is duidelijk dat het één van zijn favorieten is. Daarbij is het heerlijk wegdromen.
Den Hengst vertelt Beethovens muzikale verhalen zeer overtuigend: nu eens zijn ze licht en vrolijk,
dan weer staan ze bol van spanning.
Den Hengst verrast het publiek én Sinfonia met een kleine toegift. Hij vraagt zijn vrouw Ivana
Alkovic om naast hem plaats te nemen aan de vleugel en gezamenlijk spelen zij quatre mains een kort,
ingetogen stukje van Johann Sebastian Bach: 'Gottcs Zeit ist die allerbeste Zeit'. Deze vroege
cantate schreef de componist oorspronkelijk voor een begrafenis en het serene aspect ervan is goed
te horen in de uitvoering van het duo.
Na een pauze speelt Sinfonia delen van de muziek
die Schubert schreef bij het toneelstuk 'Rosamunde'. Ook dit is weer zeer beeldende muziek en het
orkest weet er veel uit te halen. Stuit maakt het heel romantisch door veel en subtiel te variëren
in dynamiek en geen strak tempo aan te houden, maar de frasen van dc compositie te volgen: spannende
delen gaan een fractie sneller dan dromerige. De musici volgen hem op de voet en maken zo
aansprekende, bijna poëtische verzen.
Het hele concert is er dus één van rijke verhalen. De zuiverheid laat nogal eens te wensen over
en een toegift wordt tamelijk slordig gespeeld, maar de overtuigende verteltrant maakt heel veel
goed en maakt de sfeer van het concert zeer aangenaam.
|
|
|